Net als vorig jaar ook dit jaar geen grootschalige evenementen in het kader van Operatie Amherst vanwege de coronacrisis. Bovendien kunnen er geen veteranen meer aanwezig zijn. Toch wordt deze bijzondere operatie niet vergeten.
Franse parachutisten vormden een onderdeel van de SAS, de Britse, militaire Special Air Service. Zij moesten in de Operatie Amherst verkeersknooppunten en bruggen in Drenthe en Groningen veilig stellen. Op die manier konden Canadese troepen snel naar de stad Groningen trekken. De operatie was redelijk succesvol, al liep zij niet geheel volgens plan en sneuvelden er in Drenthe 33 Franse parachutisten.
Parachute en legbag van Franse Special Air Service (SAS) in het Museum Ergens in Nederland.
11 april 1945: eenheden van de 2e Canadese Infanterie Divisie en Franse para's ontmoeten elkaar in Balkbrug.
Parachutisten van de Franse SAS in de staatsbossen van Gasselte.
Franse militairen met Nederlanders op het kruispunt bij de brug over de Reest.
Er werd op 11 april 2020 een nieuw monument onthuld voor Robert Georges Heckmann, Verlengde Grensweg tussen Gieten en Gasselte. Robert Georges Heckmann was 17 jaar toen hij in de nacht van 7 op 8 april 1945 uit een vliegtuig sprong boven Drenthe. Hij maakte deel uit van de bevrijdingsoperatie Amherst. Heckmann landde met zeven andere soldaten op een plek tussen Eext en Anloo. Twee dagen later werd hij doodgeschoten aan de rand van Gieten. Hij was de laatste parachutist die nog geen herdenkingssteen had.

Robert Georges Heckmann

Op 11 april 1945 rijden eenheden van de Fort Garry Horse en het 1e Canadese Regiment in de Ommerstraat n Balkbrug waar ze Franse para's ontmoeten.
 In 2020 kwam er een nieuw boek uit over operatie Amherst getiteld 'Franse Para's in Drenthe' van Harold de jong. Dit boek is niet alleen een eerbetoon aan de Franse en Nederlandse gesneuvelden, maar levert ook een belangrijke bijdrage aan het vergroten van de kennis over de bevrijding van Nederland en Noord-Nederland in het bijzonder. Over de auteur: Harold de Jong (1963) is sinds 1981 beroepsmilitair en bedrijfskundige. Hij zag dat er nog ruimte in de informatievoorziening was voor het verhaal over de inzet van Franse parachutisten in de provincie Drenthe en de vele burgerslachtoffers tijdens WOII. Door zijn militaire inzicht wist hij nieuw licht te werpen op de indrukwekkende geschiedenis van operatie Amherst
Harold de Jong, schrijver van het boek Franse para's in Drenthe. Bron: RTV Drenthe
Tijdens de corona-crisis werden er een reeks online-lezingen uitgezonden op Youtube door Joël Stoppels Battlefield Tours. Te beginnen met een lezing door Hareld de Jong over zijn boek 'Franse para's in Drenthe'.
Franse jeeps bij de boerderij van Pol. Het waren gepantserde jeeps. De Franse parachutisten verbleven nog twee weken bij de familie Pol.
Franse militairen met Nederlanders op het kruispunt bij de brug over de Reest bij Balkbrug, toen en nu.
Dit jaar kwam Gert-Jan Westhoff met een mooi boek over de zuidflank van Operatie Amherst op de grens van Overijssel en Drenthe. Regelmatig verzorgt hij wandelingen in de staatsbossen van Staphorst om te vertellen wat daar is gebeurd in de aprildagen van 1945 toen Franse parachutisten van de SAS ook daar naar beneden sprongen. Het boek 'De laatste sprong' betreft een onderzoek naar de sticks die in de nacht van 7 op 8 april 1945 in het kader van Operatie Amherst gedropt werden bij Den Hulst, Staphorst, Balkbrug en Dedemsvaart. Sticks zijn groepen van vijftien personen. Wat waren dat voor soldaten? Waarom sprongen ze toen en juist daar? Met welke opdracht werden ze aan de grond gezet en in hoeverre hebben ze die kunnen vervullen? Die vragen zijn de rode draad bij het beschrijven van de belevenissen van wegbereiders voor de Canadese bevrijdingstroepen.
De schrijver van het boek 'De Laatste Sprong: Gerrit-Jan Westhoff. Bron: Eelco Kuiken, De Staphorster
Boven Drenthe sprongen tijdens de luchtlandingsoperatie Amherst in de nacht van 7 op 8 april 1945 ruim 700 parachutisten. Over de meest zuidelijke daarvan gaat dit boek. Foto’s tonen de plek zoals die er aan het eind van de Tweede Wereldoorlog uit zagen. Voor wie de gangen van de mannen ter plekke na wil gaan, zijn ook foto’s van de locaties in huidige staat weergegeven. Tijdens het onderzoek de afgelopen drie jaren leverde bezoek ter plekke vaak interessante verhalen over de Franse bevrijders op. Gegevens die vaak nauwelijks buiten familieverband zijn verteld.

Het boek wandelt chronologisch met de parachutisten mee. Het kijkt mee bij hun kortstondige bezoek bij lokale bewoners direct na de landing; bij hun onfortuinlijke contact met de verzetsgroep in het bos en toont het bivak van het verzet; hun gevecht bij de Lichtmis en bij het sneuvelen van diverse personen op 8 april. Die avond vertrekken de mannen al weer naar IJhorsterveldweg, aan de andere kant van het Staphorster bos. De volgende dag begint het bewaken van de brug bij Balkbrug. Originele ‘Operation Logs’ van het SAS-hoofdkwartier geven inzicht in het radiocontact dat de Fransen bij Staphorst en Balkbrug onderhielden met hun hoofdkwartier.
Op de kruising in Ane, net buiten Gramsbergen, wachten inwoners een jeep met Canadezen op.