De Pegasusbrug is een brug over het Kanaal van Caen nabij Ouistreham. De brug, ook wel bekend als de Benouville-brug, was een van de belangrijke in te nemen doelen door de Britse zesde luchtlandingsdivisie tijdens de Landingen in Normandië. De brug verkreeg de naam Pegasus, omdat de Britse luchtlandingstroepen het vliegende paard Pegasus als schouderembleem hadden. De aanval op de Pegasusbrug werd geleid door Majoor John Howard. Hij had twee opdrachten: de Pegasusbrug veroveren en de brug over de Orne die 360 meter verderop lag. Hij was de leider van de eenheid die op D-day als eerste met de Duitsers in gevecht zou zijn. Voor de verovering van de twee bruggen beschikte Howard over zes pelotons van het 2e Bataljon Ox en Bucks en 30 geniesoldaten van het 249ste compagnie Royal Engineers. In het totaal namen aan deze aanval 181 manschappen deel inclusief de piloten. Deze waren verdeeld over zes Horsa zweefvliegtuigen. Het eerste steeg op 5 juni om 22:56 uur op en het laatste om 23:01 uur. Om 00:07 uur toen D-Day nog maar enkele minuten oud was vloog het eerste toestel al boven de kust van Frankrijk. Op 1800 meter werden de kabels losgegooid. Het eerste vliegtuig landde op 42 meter van de brug. De overige vliegtuigen kwamen ook zeer dicht in de buurt van de brug tot landing. De nauwkeurigheid van de landing was hiermee zeer opmerkelijk. Toen de bruggen eenmaal waren ingenomen moesten Howards mannen deze in hun bezit houden totdat zij werden afgelost. De totale actie duurde nog geen kwartier. Verwacht werd dat de tegenstand zou bestaan uit vijftig man van het Duitse bruggengarnizoen, maar er was nog niet de helft daarvan aanwezig (onder wie voornamelijk Oosteuropeanen in gedwongen dienst evenals een tiental Italiaanse dwangarbeiders die in de verbunkerde manschapsverblijven sliepen). Een kleine bunker werd onschadelijk gemaakt met fosfor- en handgranaten. Terwijl een dozijn mannen van het eerste peloton over de brug rende, werden zij onder vuur genomen door een mitrailleur. Hierbij sneuvelde peletonscommandant Den Brotheridge voordat hij aan het einde van de brug was. Hij wordt dan ook gezien als de eerste geallieerde dode tijdens een gevecht op D-day. Twee bejaarde Franse burgerwachten werden gedood door Brits vuur. De buiten staande eigenaar van het voormalige café Picot (tegenover het huidige café Gondree) werd neergeschoten door een daar schuilende Duitser. Nadat de Britten de brug veroverd hadden, kwamen zij erachter dat er al bedrading lag voor het opblazen van de brug, maar dat de explosieven niet waren geplaatst. Gedurende de nacht en de dag waren er diverse (eerst aftastende) aanvallen door de Duitsers die werden afgeslagen. Rond 01:30 's nachts op D-day werd b.v. een gepantserd halfrupsvoertuig bewapend met een kanon met een PIAT-schot van sergeant Charles ('Wagger') Thornton in brand geschoten. Dat wrak versperde op een kruising effectief de toegangsweg vanuit Caen door Benouville naar zowel de bruggen als naar de kust. Omstreeks 01:00 uur voegden mannen van de Vijfde Parachutebrigade zich bij de Ox and Bucks van majoor Howard en na de middag op D-Day kwamen hier ook de mannen van de 1e Special Service Brigade van Brigadegeneraal Simon the Lord Lovat langs. Het café Gondree nabij de kanaalbrug was in deze periode de tweede locatie waar gewonden verzorgd werden. Tijdens de brugactie vielen twee Britse doden en vijf gewonden. Tegelijkertijd kwamen de mannen van de andere twee Horsa’s (de derde was verkeerd bij de Dives losgekoppeld) bij de brug van de Orne uit. Deze brug werd zonder Britse doden of gewonden in handen genomen, want de Duitsers waren hier gevlucht. Nadat deze brug veroverd was, werd het codebericht Ham en Jam verzonden om te kennen te geven dat de operatie geslaagd was. Ter ere van de Britse luchtlandingstroepen werd de brug over het kanaal van Caen vanaf zomer 1944 de Pegasusbrug genoemd naar het schouderembleem van deze troepen. De Ornebrug werd omgedoopt in Horsa Bridge, een naam voorgesteld door een Nederlands echtpaar.