On Sunday 12 August 2018 we drove to IJmuiden to take part in an excursion organised by the Bunkermuseum IJmuiden. In the dunes opposite this museum we visited the bunkers of Heerenduin and Olmen Battery.
Het was een enerverende tocht door de duinen. In verschillende bunkers moesten we klimmen en klauteren. Best wel spannend. Maar het mooie was dat we elkaar ook moesten helpen. Ik had niet gedacht dat mijn echtgenote de tocht zo goed kon doorstaan. Dat vond ik erg fijn. Was een interessante excursie en onze gids kon het goed vertellen. Hij wist er heel wat van. Wat is het toch jammer dat de bunkers zo erg onder de graffiti komen te zitten. Mooi is het absoluut niet en voor mij is het een stuk minachting voor onze geschiedenis. Gelukkig heb ik met het fotobewerkingsprogramma Paint Shop Pro de graffiti redelijk kunnen verwijderen van de bunkers. Raar dat hier niets tegen wordt gedaan. Het is een Rijksmonument. Het is toch wel knap hoe de Duitsers in een korte tijd geweldige bunkers konden bouwen. Deze bunkers werden gebouwd door Nederlandse aannemers in opdracht van Organisation Todt. Die aannemers vonden het prima. De Duitsers betaalden goed, ze hadden werk in oorlogstijd en hun werknemers hoefden niet naar Duitsland. Goed voor te stellen dus.

It was an exciting journey through the dunes. In several bunkers we had to climb and scramble. Quite exciting. But the great thing was that we also had to help each other. I hadn't thought that my wife would survive the journey so well. I really liked that. It was an interesting excursion and our guide was able to tell you all about it. He knew a lot about it. How unfortunate it is that the bunkers were so much under the graffiti. It is not beautiful at all and for me it is a lot of contempt for our history. Fortunately, with the Paint Shop Pro photo editing program, I was able to reasonably remove the graffiti from the bunkers. It's strange that nothing is being done about this. It is a national monument. It is quite clever how the Germans in a short time great bunkers could build. These bunkers were built by Dutch contractors on behalf of Organisation Todt. Those contractors were fine. The Germans paid well, they worked in wartime and their employees did not have to go to Germany. So I can imagine they did so.

Battery Heerenduin: When you walk into the dunes of IJmuiden, you come across a number of bunkers that offer views of the freshwater extraction basin near the beach. These bunkers are part of the Heerenduin Battery for coastal defence.
The webmaster of ARS Website in front of a bunker of Battery Heerenduin.
We then visited the German anti-aircraft battery Olmen. This German anti-aircraft battery consisted of seven 10.5 cm guns (of which 4 more modern SK/C 32 pieces).
The bunkers are easy to see, although there is a lot of mess around the bunkers and some parts of the bunkers are daubed. The bunkers are unfortunately also poorly maintained. This is a pity that our national heritage is being treated in this way. On the pictures I managed to remove the graffiti quite nicely. Unfortunately, this was not possible on the film I made.
The Heerenduin Coastal Marine Battery is a coastal battery that was built during the Second World War by the German occupying forces as part of the Atlantic Wall.
The bunker complex lies to the south of the southern pier of IJmuiden and was part of the Festung IJmuiden with its four pieces of 17cm artillery. The battery was called in German jargon: M.A.A. 4./201, the fourth battery of the marine artillery division 201.
The battery consists of four artillery bunkers type M272, three ammunition bunkers type Fl246 and type 134. The command bunker type M178 is centrally located in the battery.

Bij onze tocht langs de bunkers liepen we door de duinen van IJmuiden.
 
Mijn vrouw Elly vond het ook interessant in IJmuiden te zijn.
We zagen vanaf de duinen het bedrijf dat gevestigd is in de voormalige Duitse Schnellboot bunker.

Het plafond bestond uit ijzeren balken. De haken werden gebruikt om tijdens onderhoud het kanon er aan op te hangen.
De plek waarop het kanon gestaan heeft, is nog duidelijk te zien. Een ijzeren plaat in de grond waar het meisje op zit en de ijzeren bouten in de betonnen ondergrond.
Helaas enorm beklad met graffiti. De verblijven van de bemanning van de batterij.
De haken die werden gebruikt om tijdens onderhoud het kanon er aan op te hangen zijn nog duidelijk te zien.
Wanneer het kanon werd afgevuurd, vulde de ruimte zich met rook. Dat werd afgevoerd via dit ventilatiekanaal.
De plaats waar het kanon heeft gestaan, beschermd door de betonnen bunker met een dak van 2 meter dik. Hitler wilde dat alle kanonnen werden beschermd door een bunker tegen luchtaanvallen.
Voordat het kanon in de bunker werd geplaatst stond het eerst zo opgesteld aan de kust. Voordeel was dat het kanon rondom kon draaien. Toen het eenmaal in de bunker was geplaatst kon het maar beperkt draaien en kon daardoor niet een eventuele aanval vanaf land, aan de achterzijde van de bunker, afslaan.
Dit was een buis van de riolering van de bunker.
Elly wijst naar nog meer bunkers in de duinen van IJmuiden.
De graffiti toch aardig weggepoetst al zeg ik het zelf.
Dit is een Tobroek bunker. Een Tobruk (soms ook geschreven als Tobroek) is een soort bunker. De naam is afgeleid van de plaats Tobroek in LibiŽ, waar deze bouwwerken in 1941 voor het eerst werden gebouwd door het Italiaanse leger.

Later werd het model, een gewapende betonnen gevechtsruimte met een 8-hoekig of rond gat aan de bovenzijde, overgenomen door de Duitsers en zo vanaf 1942 in Europa geÔntroduceerd.

De bunker werd meestal door twee personen bemand, en deed meestal dienst als observatiepost of mitrailleurnest met een mortierstandaard. Het bouwwerk kwam voor als losstaande constructie en als een onderdeel van een grotere bunker.

Bevestigingshaak voor een camouflagenet.

Here was the Flak gun of anti-aircraft battery Olmen.
That was a lot of polishing to get the graffiti off the bunker.