Op zaterdag 11 augustus 2019 kregen we de unieke gelegenheid de Horsa glider te bekijken die vanuit Engeland naar Nederland is gekomen om tijdens de airborne herdenkingen te worden opgesteld bij de Naald in Oosterbeek om vervolgens naar de definitieve bestemming te worden gebracht: het oorlogsmuseum in Overloon. Dankzij goede contacten met Museum vlb Deelen werd ik benaderd of ik interesse had te komen kijken naar het toestel in een door dit museum gehuurde shelter van de voormalige vliegbasis Soesterberg om hiervan verslag te doen op ARS Website. Natuurlijk hierop direct positief geantwoord, want een Horsa glider in het echt te bewonderen was nooit mogelijk, aangezien er geen exemplaren meer bestaan. De 3750 toestellen die gebouwd zijn, zijn verloren gegaan tijdens de oorlog of na de oorlog gesloopt en zelfs gebruikt als noodwoningen.
Een noodwoning van de romp van een Horsa, bedacht door aannemer Arthur Bedfort in Southborne in het zuiden van Engeland na de oorlog.
Horsa glider na de landing bij Wolfheze.
Op ARS Website zijn opnamen te vinden van de Horsa glider nadat die is geland tijdens operatie Market Garden.
Op zondag 19 mei 2019 waren we bij de themadag van de Vrienden van het Airborne Museum (VVAM). Het thema was "Het Glider Pilot Regiment". In de ochtend bezochten we de Glider Collection van te Wolfheze. Daar is een deel van de Horsa glider te zien.
Wat een enorm toestel, die Horsa Glider. De romp is 20 meter lang en de spanwijdte heeft dezelfde afmeting. Als je de beelden van dit zweefvliegtuig ziet uit 1944 bij de Pegasus brug in Normandė en tijdens operatie Market Garden realiseer je je de enorme afmetingen niet. Maar pas gisteren, toen we het toestel op ware grote zagen in een shelter van voormalig vliegbasis Soesterberg, zagen we de enorme omvang. Het was een exact nagebouwde replica. Een hele belevenis.
We waren er vandaag op uitnodiging van Bas Schoel, verbonden aan het Museum vlb Deelen. Dit museum huurt momenteel deze shelter op voormalig vliegbasis Soesterberg en heeft deze ter beschikking gesteld aan het Horsa-project. Hier wordt het toestel geprepareerd om in september tentoon gesteld te worden in Oosterbeek bij De Naald voor het Airborne Museum. Het toestel zal na de herdenkingen naar de definitieve bestemming worden gebracht: het Oorlogsmuseum Overloon.
Het kostte vrijwilligers van de Royal Airforce (RAF), the Assault Glider Trust, in Shawbury Engeland 13 jaar om een replica op ware grootte van een Horsa glider te bouwen. Het duurde nog eens 5 jaar voor er een plek werd gevonden voor dit enorme zweefvliegtuig en wel hier in Nederland. Voordat de Horsa naar zijn definitieve bestemming in Museum Overloon in Brabant gaat waar hij een vaste plek in het museum krijgt, komt ie eerst naar Oosterbeek voor de 75 jarige herdenking van Market Garden. Zo’n 600 Horsa gliders zijn in 3 septemberdagen van 1944 geland. Na de verloren Slag in Arnhem werden ze massaal vernietigd door de Duitsers. Er bleef daarom weinig over van dit, toch zeer belangrijk, stuk van de Tweede Wereldoorlog: het enorme aandeel wat deze Horsa’s hebben gehad in Operatie Market Garden. Niet alleen brachten zij de meeste geallieerden over, ook al het materieel kwam met de Horsa.
Mijn vrouw bij de Horsa glider.
Te zien is de grote spanwijdte van de vleugel.
Behalve de romp van het toestel liggen er ook de vleugels, waar nog aan gewerkt wordt.