Op zaterdag 7 oktober 2023 waren we in het Aviodrome te Lelystad waar de Documentatiegroep '40-'45 haar 60 jarig jubileum vierde.
Geweldig dat de oprichter van Documentatiegroep '40-'45 Jan Anderson aanwezig was! Hij kreeg van de voorzitter een oorkonde uitgereikt.
Ook erelid Wybo Boersma, voormalig directeur van het Airborne Museum en thans nog Battlefield Guide en tevens lid van de Guild of Battlefield Guides, kreeg een oorkonde.
In de zaal waar de bijeenkomst gehouden werd, was een tentoonstelling ingericht over de 101st Airborne Division en oorlog in de achterhoek.
In de ochtend hield Karel Magrey van het blad 'After the Battle' een lezing. Met prachtige toen & nu foto's en gedetailleerde verhalen verscheen dit blad in Nederland onder de titel ''40-'45 Toen & Nu. Onlangs is nummer 194 verschenen. Maar Karel Magrey die sinds 1973 hoofdredacteur was bij 'After the Battle' is er onlangs mee gestopt. Deels vanwege de leeftijd, want hij is 63, maar ook omdat er een andere uitgever is, de Britse 'Pen & Sword' die een meer commercieel verdienmodel nastreeft, waardoor de kosten die verbonden zijn aan het maken van foto's en het schrijven van artikelen te hoog zijn om het blad nog rendabel te laten zijn. Waarschijnlijk verschijnt alleen nog nummer 195 en dan is het gedaan met '40-'45 Toen & Nu, terwijl de uitgave van 'After the Battle' reeds beëindigd is. Jammer is dit wel. Dus goed bewaren alle nummers die ik heb.
In de middag kregen we een rondleiding in het Aviodrome met een boeiende luchtvaartgeschiedenis.
Mijn vrouw in een simulatie van een Fokker uit de jaren '30.
De Nederlandse Fokker die het opnam tegen de Duitse Luftwaffe in de meidagen van 1940.
Duitse parachutisten springen uit een Junkers Ju-52 boven de omgeving van Den Haag en Rotterdam, waar ondermeer de vliegvelden Waalhaven en Ypenburg werden aangevallen.
De Constellation, met de koosnaam Connie. De ontwikkeling van de Constellation begon in 1939, toen twee Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, TWA en Pan Am, en de Nederlandse KLM een groot viermotorig vliegtuig zochten dat lange afstanden kon afleggen. De Amerikaanse Lockheed-fabriek wilde zo’n vliegtuig wel bouwen en begon daar vol goede moed aan. De L-49 (later L-049) “Constellation” was indrukwekkend origineel. Met haar ronde rug en drie verticale staartvlakken was het passagiersvliegtuig een bijzondere verschijning. Misschien dankt de Constellation aan deze ronde vormen haar vrouwelijke koosnaam: “Connie”. De KLM bleef tot de zomer van 1962 met de Super Connie’s vliegen, waarna de vliegtuigen werden vervangen door de Douglas DC-8: het eerste straalverkeersvliegtuig van de KLM. In totaal heeft de KLM 26 Constellations en 22 grotere Super Constellations gehad. Uiteindelijk stond het vliegtuig weg te rotten op een vliegtuigkerkhof in Arizona in de VS. Na fondsenwerving en restauratie is het vliegtuig naar Nederland overgevlogen en in 2004 terecht gekomen in het Nationaal Luchtvaart Themapark Aviodrome op de Luchthaven Lelystad.
Op de afdeling Ruimtevaart kon je een nagebouwd ruimtelaboratorium bekijken.
Mijn vrouw bekijkt een Gemini capsule, waarin twee astronauten zitten.
Tenslotte bekeken we de cockpit van een Boeing 747.